Domein: Gebeurtenissen > Zintuigen

  • Inleven

    Een verhaal is goed als de lezer zich kan inleven in wat er wordt verteld. De taak van een schrijver is om de lezer hetzelfde te laten voelen als de hoofdpersoon. Om de gebeurtenissen voelbaar te maken moet jij je als schrijver dus allereerst goed inleven in wat die hoofdpersoon meemaakt. Hoe krijg je dat…

    Lees meer

    Brief aan je woonplaats

    Het viel je misschien nooit eerder op, maar veel schrijvers doen alsof de stad of het dorp waarin ze wonen een mens is waar ze tegen kunnen praten, of iets aan kunnen schrijven. Kijk maar eens naar ‘Under the Bridge’, een beroemde song van de Amerikaanse band The Red Hot Chili Peppers. Daarin is stad…

    Lees meer

    Dierenperspectief

    Schrijven door de ogen van een dier, dat is iets wat veel schrijvers graag doen. Het werkt vaak heel grappig. In het boek Minoes van Annie M.G. Schmidt bijvoorbeeld, beleef je als lezer alles vanuit katten-perspectief. Gezien vanuit een kat, lijken mensen maar rare wezens. Maar het kan ook heel serieus worden, als schrijvers je…

    Lees meer

    Indrukken leren sturen

    Een tekst is een halfproduct, dat wil zeggen: de tekst is niet af als de schrijver ermee klaar is. Een tekst is pas af als lezers er met hun verbeelding (=fantasie) betekenis aan hebben gegeven. Eigenlijk is een tekst dus een samenwerkingsproject tussen een schrijver en een lezer. Dat betekent dat je als je schrijft,…

    Lees meer

    Een tweede keer kijken

    Van alles, ook een simpel ding dat je elke dag gebruikt, kun je als schrijver heel veel kanten laten zien. Niets is meer wat het lijkt, als je de lezer meeneemt in jouw kijk op de dingen. Maar, dan moet je eerst zelf als schrijver wel leren die meerdere kanten van alles te zien. En…

    Lees meer
    https://www.flickr.com/photos/gandalfsgallery/

    Je personage(s) onderzoeken

    Als je een verhaal gaat schrijven, heb je hoofdpersonage(s) nodig. Je denkt misschien dat je de personage(s) van een verhaal dat je nog gaat schrijven uit het niets moet verzinnen, maar dat is niet zo. Jouw personages vallen niet uit de lucht, maar liggen al te borrelen in je onderbewuste. Ze liggen klaar om ontdekt…

    Lees meer

    Observeren

    Vaak denken we dat we zuiver waarnemen, en bovendien precies hetzelfde waarnemen als anderen: deze auto is lichtblauw, deze penetrante geur is van mest en dit geluid is een cirkelzaag. Toch is dat niet zo: voor iemand anders kan diezelfde auto ietwat groenig zijn, blijkt de rookgeur een krachtig kruidenmengsel in een gerecht, en hoort…

    Lees meer