Boodschappenlijstje

Nederland heeft een generatie dichters gehad die we de ‘Zestigers’ noemen. Dat was een groep dichters die actief werd tussen 1960-1970. Ze vonden het niet vanzelfsprekend dat kunst ingewikkeld is. Een kloof tussen kunst en het echte leven wilden ze niet. Om die kloof op te heffen, schreven ze gedichten als ‘dokumentjes’. Gedichten met vormen die je ook in het dagelijks leven tegen kunt komen, zoals het boodschappenlijstje. Het boodschappenlijstje lijkt  namelijk een doodgewone reeks aan producten uit een winkel, maar is dat wel zo? Ziet het boodschappenlijstje van jou voor aankomend weekeind er bijvoorbeeld hetzelfde uit als dat van je moeder? En wat zegt dat over jullie?

In deze oefening volg je de ‘Zestigers’ na door zelf een boodschappenlijstje te schrijven, als een gedicht. Eerst ga je wat kennis opdoen over boodschappenlijstjes en zien hoe deze kunnen samenhangen met iemands persoonlijkheid.

Boodschappenlijstjes maak je haast elke dag, zo niet elke week. Het lijkt een simpele opsomming te zijn van wat je nodig hebt. Toch zegt het meer over iemand dan je zou denken. Is iets tig keer doorgekrast, dan is iemand misschien wel een twijfelaar. Of staan er alleen maar vettigheden op, dan is zo iemand waarschijnlijk een lekkerbek. Lees de onderstaande teksten over boodschappenlijstjes ter inspiratie:

  1. Wat zegt een boodschappenlijstje over de persoon die het opstelt? Lees daarvoor over de vergelijking tussen een biografie en een boodschappenlijstje.
  2. Voor allerlei gelegenheden kan je een boodschappenlijstje opstellen, voor een verjaardagsfeestje tot een weekeindje op de camping. Kijk hier voor voorbeelden van veelzeggende ‘boodschappenlijstjes’.
  3. Ook boodschappenlijstjes kan je onderzoeken. Bekijk hier wat boodschappenlijstjes, en analyse en uitleg daarvan.

Nu je kennis hebt over boodschappenlijstjes ga zelf aan de slag met het schrijven.

  1. Maak een boodschappenlijstje voor het eerstvolgende weekeind bij jou thuis. Wat denk je allemaal nodig te hebben, voor wie en waarom?
  2. Maak nu nog een boodschappenlijstje, maar dan voor jezelf en beeld je in dat je 20 jaar ouder bent en dus verantwoordelijk over alle boodschappen. Wat koop je, in welke winkel, en waarom? Op welke punten verschilt het van je eerste lijstje? Hoe komt dat?

Je hebt nu twee boodschappenlijstjes. Zou je ze al als gedichten beschouwen? Een manier om een gedicht te schrijven is om een zekere orde aan te brengen in de woorden die je kiest. Zo kan je bijvoorbeeld een boodschappenlijstje ordenen op basis van de streek waar de producten vandaan komen (Frankrijk), of het dier dat ze heeft voortgebracht (koe).

  1. Herschrijf een van de twee boodschappenlijstjes door een zekere orde aan te brengen in de producten die erop staan. Wat hoort bij elkaar, wat niet en waarom?
  2. Voor welke gelegenheden is jouw boodschappenlijstje allemaal geschikt? Alleen voor een weekeind, of ook voor een expeditie of een verbouwing? Bedenkt minstens 3 alternatieve gelegenheden voor jouw boodschappenlijstje.

Deze oefening begon met het idee dat een boodschappenlijstje iets zegt over de persoon die het opstelt. Als laatste ga je dit onderzoeken door het boodschappenlijstje met een medeleerling te vergelijken. Zoek iemand op, leg de lijstjes naast elkaar en bespreek de volgende vragen:

  1. Welke verschillen en overeenkomsten merken jullie op in de boodschappenlijstjes die jullie hebben gemaakt?
  2. Welk beeld krijg je van de ander en zijn of haar leven thuis? Komt dat overeen met wat je van elkaar verwachtte?
  3. Welke orde heeft de ander aangebracht in zijn boodschappenlijstje? Is het daarmee poëtischer geworden? Waarom wel, of waarom niet?

 

  • Wat vond je van de oefening, of wat heb je geschreven? Vul het hieronder in!

    Neem contact met ons op